“Kijk in de spiegel – en probeer eens iets anders” (interview Ellis Faas)

Ellis Faas houdt niet van kaders en voorschriften. Met haar mood events wil ze inspireren om vanuit je stemming lekker te experimenteren met make-up.

Gelukkig; de Skype-verbinding werkt en Ellis Faas zit klaar voor het interview. Ze ziet er prachtig uit. Stralend, met – vanzelfsprekend – een mooie make-up. Het uiterlijk van een vrouw die plezier heeft in wat ze doet. We vinden het geweldig dat Ellis tijd wil nemen voor een interview met Beauty Junkies, want we zijn hier allemaal fan van haar make-upproducten. Ellis is echt een celebrity in de wereld van beauty, fashion & fotografie. Toch ervaren we vaak dat haar naam wel bekend is, maar dat mensen dan niet goed weten waarvan ze haar kennen. “Niet bekend willen zijn is een bewuste keuze. Ik houd er niet zo van om voor het voetlicht te treden. Van feestjes aflopen en netwerken. Misschien zou het beter zijn voor mijn merk, maar ik ben geen type om met beroemde mensen op de foto te gaan en die foto dan te delen via social media. Dat vind ik niet zo chic. Ik heb liever dat ‘Ellis Faas’ als abstracte merknaam bekend staat, dan dat mijn gezicht daaraan is verbonden”, zegt Ellis er zelf over.

 

Bloggers en vloggers
De social media worden tegenwoordig bevolkt door beauty- en fashionbloggers en -vloggers. Hoe kijkt ze daar naar? “Sommigen doen het echt leuk. Wat ik minder geslaagd vind, is dat vaak dwingend wordt voorgeschreven wat moet of wat echt niet meer kan. Daar worden mensen onzeker van. Met ons merk willen we daaraan een tegenwicht bieden; wij willen vooral niet voorschrijven. Daarom zijn de visuals die we maken vrij abstract. Het zijn geen beelden om te imiteren, maar om te inspireren. Onze boodschap van vrijheid is alleen niet eenvoudig over te brengen, want als het om uiterlijk gaat zoeken mensen toch vaak een leidraad.”

 

Mood events
Brainstormend over een niet-dwingende leidraad kwam Ellis samen met haar team op het idee om vanuit stemmingen te gaan werken. “Ik heb moodboards gemaakt van alles wat me in een bepaalde stemming brengt. Wat maakt dat ik me relaxed, accomplished of adventurous voel. Vanuit zulke moods worden nu events georganiseerd, die er alles aan doen om bezoekers in de mood te brengen.” Beauty Junkies mag een van de eerste mood events van Ellis Faas hosten. Thijs, broer van Ellis en ook haar manager, legt uit wat de bedoeling is. “Het wordt een zintuiglijk event, waarbij alles in het teken van de mood ‘relaxed’ staat. Daarin nemen we de klanten mee. Klanten en visagisten komen vervolgens vanuit een relaxte stemming samen tot een make-up.” Ellis is heel benieuwd hoe deze setting uitpakt. “Ik hoop dat mensen de boodschap begrijpen: make-up moet passen bij hoe jij je voelt. Het gaat er om wat jij wilt laten zien aan de wereld. Hoe voel jij je vandaag, hoe wil jij je voelen en wat wil je uitstralen.”

 

Handschrift
Vrouwen zijn vaak onzeker over hun uiterlijk. Ellis is van mening dat de beautyindustrie daar handig op inspeelt. “De industrie houdt het mysterieus, want dat verkoopt beter. Mensen denken dat er een spannende techniek achter zit, terwijl het eigenlijk niet meer is dan in de spiegel kijken en een beetje smeren. Wanneer jij van mening bent dat het goed staat, dan is het toch okay? Ik hoef niet voor jou te bepalen hoe je er uit moet zien.” Maar moet je dan niet minimaal de techniek beheersen? Ellis: “Er zijn wat trucjes, zoals spelen met licht en schaduw. Maar voor je eigen gezicht is het niet zo gecompliceerd.” Zelf staat ze bekend als make-up artist. Ziet ze haar werk als ambacht of als kunst? “De techniek is ambachtelijk. Die moet je als professioneel visagist volkomen beheersen, maar dat heeft een consument niet nodig. Wanneer je de techniek in je vingers hebt, dan kun je gaan experimenteren en dan kan het kunst worden. Ook daarbij houd ik zelf erg van vrijheid. Op een gegeven moment werd ik echt gezocht om mijn ‘handschrift’ en daarbij kreeg ik alle ruimte om te doen wat ik wilde. Vanuit die vrijheid kon ik met andere creatieve mensen mooie dingen maken.”

 

Geen massaproduct
De producten van Ellis Faas worden bij een beperkt aantal verkooppunten in Nederland aangeboden. “We worden eigenlijk alleen maar benaderd door zaken waar onze producten echt passen. Ik heb geen zendingsdrang, maar vind het wel belangrijk dat ter plaatse uitleg over onze make-up wordt gegeven. Het is geen massaproduct. Beauty Junkies Sevda en Fati zijn enthousiast en gedreven. Ze bieden een totaalconcept en dat past goed bij ons. Daarnaast klopt de sfeer bij Beauty Junkies en dat is voor ons ook een afweging om met een verkoper in zee te gaan. Voelen wij ons er prettig? Dat is een belangrijk criterium.”

 

Maak het beeld vrolijker
Ze houdt niet van kaders en richtlijnen, maar wil ze wel een paar tips op het gebied van make-upgebruik geven? “Denk niet dat het een mysterie is. Make-up kan je er beter uit laten zien, meer is het niet. Kijk in de spiegel − en probeer eens wat anders dan je meestal doet. Laat alles wat je ooit over make-up en trends hebt gehoord los. Experimenteer en maak het beeld vrolijker. Of vertel aan je visagist wat je echt niet mooi vindt en laat je vervolgens op die manier opmaken.  Misschien vind je het niks, maar het is wel dé manier om uit je eigen kaders los te komen. Van die kaders raak je in de war en dan zie je het niet meer.”